Drakmåne av Carole Wilkinson

Titel: Drakmåne
Författare: Carole Wilkinson
Genre:Fantasy/Äventyr
Handling: Detta utspelar sig i Kina, någon gång runt år 0.
Ping är en ung flicka som har fått det stora och farofyllda jobbet som drakväktare. Hon och hennes drake Kai har det bra på Beibaipalatset, men Ping vet att de inte kan stanna där. Hon måste söka upp drakarnas fristad, den enda trygga platsen för Kai. 
Så när Ping upptäcker att en karta som hon har fått av Danzi(Kais far och Pings förra drake) egentligen är en rebus som hon måste lösa för att hitta den enda trygga platsen ger hon sig av för att hitta den. Deras resa genom kejsardömet blir både lång och farlig.

Drakmåne är den sista boken i trilogin, de tidigare böckerna heter Drakväktaren och Purpurdraken.
Jag fullkomligt älskar den här boken! Författaren beskriver allt på ett så verkligt sätt; jag kan riktigt se landskapen och personerna framför mig.
Det händer saker hela tiden, och boken blir aldrig långtråkig.
Och när det överraskande och sorgliga slutet kom, så läste jag med tårar i ögonen.
Detta är en fartfylld och spännande bok, en riktig sträckläsare.
Ett stort plus är att man lär sig mycket om Kina och det kinesiska språket, det finns till och med en ordlista i slutet på boken, plus hur man uttalar olika namn och ord.

Betyg:
Drakmåne är en riktig favorit! Läs den, och de två andra böckerna! 
Jag ger den en solklar femma av fem möjliga! :)

http://image.bokus.com/images2/9789163840074_large
http://www.smakprov.se/l/578/9789163850578.png

http://mandapandapu.blogg.se/images/2010/drakmne_120763808.jpg
/Mimmie




Trackback