Det fattas en tärning av Johanna Thydell

http://4.bp.blogspot.com/_I5FVm0I4HEI/SpKs586Q83I/AAAAAAAAAPI/ACen1L8BXmo/s320/Det%2Bfattas%2Ben%2Btarning%2B2(2).jpg
Titel: Det fattas en tärning
Författare: Johanna Thydell
Genre: Ungdomsbok typ.
Handling: Puck, eller Petra, som hon egentligen heter, är sexton år och gör allt för att inte tappa kontrollen på sitt liv. Hennes pappa försvann ifrån henne och hennes mamma när hon var elva. Han har inte tagit kontakt med Puck sen dess, och hon vet inte om hon ska kontakta honom själv. Med sin mamma pratar hon inte med, den enda hon har är sin kompis Emanuel.
(Förlåt för att jag skriver så kortfattat men min hjärna funkar inte idag :o)

Johanna Thydell är en, enligt min åsikt, fantastisk författare, och jag tror att ni alla har läst eller hört om "I taket lyser stjärnorna", som blev en jättekänd bok och även film.
Därför hade jag väldigt höga förhoppningar på den.
Och ja, den är bra. Det är superbra beskrivningar på känslor, och det är bra att det är en sådan omväxlande sorglig och rolig bok.
Men jag tycker att den är lite förvirrande, eftersom den växlar mellan "jag-form" och "hon-form".
Varannat kapitel är ur sextonåriga Pucks perspektiv, varannat är ur elvaåriga Pucks.
Senare kom jag på att det är bra, då växer bilden av vem Puck är fram långsamt och man får reda på en massa saker man inte skulle fått reda på annars. 
Men i början så var det som sagt lite förvirrande, och jag hade svårt att komma in i handlingen.

Betyg: Det fattas en tärning får 3 :D av 5 möjliga.
/Mimmie

Trackback