Jag är kvar hos er av Peter Pohl

Titel: Jag är kvar hos er
Författare: Peter Pohl
Genre: Snyftare
Handling: Anna, 15 år, kämpar ständigt med olika fel på kroppen. Hon har något fel på käken, och måste ofta åka in till sjukhuset. Hennes liv som till en början verkar vara relativt normalt, blir allt jobbigare.
Ett väldigt stort stöd får Anna från sin bästa vän Hanna, men käkproblemen blir bara värre och värre, och Anna får en kraftig huvudvärk. Läkarna pratar om en hjärntumör. Anna själv och hennes föräldrar börjar tvivla på om detta kommer gå bra...
 
I stort sett hela boken handlar om Annas sjukdom. Man får följa något som liknar dagboksanteckningar av Anna själv, hennes mamma, Hanna, och Annas storasyster Maria.
 
Jag hade höga förväntningar på boken, men till min besvikelse började den lite segt. Långa journaler om Annas tillstånd blir jobbiga, och till slut skummar jag bara igenom dom.
När man efter ett tag mer kommer in i boken, det är först då som den blir riktigt bra. På många ställen är den väldigt gripande, och den fick mig att gråta på ett par ställen.
Ingenting känns förutsägbart. Boken är ganska bra skriven, men över hela boken blir den ibland lite seg.
Låter det som om jag kritiserar för mycket nu? Nejdå. Den är faktiskt väldigt bra - ge den bara en chans! Jag kan rekommendera den till de flesta, särskilt du som gillar sorgliga historier.
 
Betyg: Väldigt bra bok, men den tröga början sänker betyget något. 4 av 5 möjliga :D
 
//Johanna

Trackback