Gone 3 - Lögner av Michael Grant

Läs min recension av den första Gone-boken här.


Genre:
Jag skulle nog sätta den på övernaturligt.

Handling:
Detta är den tredje boken i Gone-serien, och huvudpersonen Sam har lyckats återställa lite av det lugn som fanns innan allt började. De har inte heller något problem med mat längre - genom att fiska och jaga lyckas de hålla sig själv och Perdido Beaches invånare relativt mätta.
Men sedan händer allt på samma natt. Ett rebellgäng tänder på ett hus, och elden sprider sig så att halva Perdido Beach står i lågor. En flicka som är död återfinns bland de levande. Och dessutom påstår folk att de har sett den som Sam fruktar mest - Drake Merwin.
Men Drake är död...
Lögner blandas med rykten, och ingen vet längre vad de ska tro. Livet i Zonen blir allt svårare, och allt fler ungdomar blir mer och mer desperata att ta sig ut. Men hur desperata är de? Tillräckligt för att döden ska göra dem fria?

Åh, den här boken är omåttligt spännande. Det går verkligen inte att slita sig från den - den här serien är som en drog för mig. Men den är väldigt hemsk ibland - när tioåringar blir alkoholberoende, bara för att alkoholen får dem att glömma allt för en stund. Sådana saker.
Nej, det är verkligen ingen feel good-bok, om man säger så. Men jag kan fortfarande inte komma över hur spännande det är - det händer saker från första till sista sidan, utan att det blir tröttsamt.
Söker du en fartfylld, spännande action/verklighetsfantasy-serie så skulle jag rekommendera den här utan att tveka.

Betyget behöver ni nog inte ens fråga om. En solklar femma av fem möjliga.


Trackback