Vem är du Johanna? av Lin Hallberg


Såg att Johanna (boksyster-Johanna, alltså ^^) har lovat att recensera denna, men nu gör jag det istället :)

Författare: Lin Hallberg
Genre: det är mycket annat än hästar, men jag sätter den ändå där.
Antal sidor: 254

Johanna är född på Island. Men hennes mamma trivdes inte där, så hon tog med sig Johanna tillbaks till Sverige, där hon kommer ifrån. Johanna var bara fem år, så hennes minnen av Island försvinner sakta men säkert. Och Sunna - hennes alldeles egna Islandshäst - har hon ersatt med ridskolehästen Kasper. Eftersom hon har så svårt att prata med sin mamma får Kasper all hennes kärlek - hon lever och andas för honom. Men så blir han sjuk och måste avlivas - och Johannas värld rasar. Till slut skickar hennes mamma henne till Island för att hon ska få komma bort från problemen och få ett grepp om tillvaron igen. Men på Island finns en farmor som kanske snart ska dö, och en pappa som inte är lätt att lära känna.

Man skulle kunna tro att detta är en vanlig hästbok, men det är det verkligen inte. Det är inte det här vanliga "åh, min sköthäst är död, mitt liv är förstört" - den är verkligen gripande på sina ställen. Jag kan verkligen leva mig in i rollen som Johanna. Man behöver inte vara hästtokig för att läsa den - den handlar om så mycket mer än hästar.
Ändå är det något - jag kan inte riktigt sätta fingret på vad - som gör att jag inte ger den fullt betyg. Det kan vara att den är liiite långtråkig ibland, eller att jag får en dyster känsla av den ibland.

Betyg: jag ger boken en stark fyra av fem möjliga.

Trackback