I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

.
Titel: I taket lyser stjärnorna
Författare: Johanna Thydell
Genre: Snyftare
.
Handling:
Jenna är 14 år och går i sjuan.
Det enda hon egentligen skulle behöva bry sig om är småsaker, som att brösten aldrig växer, att Sakke snygg inte lägger märke till henne, han vet nästan inte att han finns.
Men hemma hos Jenna finns en duschstol, peruker, kryckor och lösbröst.
För där bor en cancersjuk mamma.
I taket i Jennas rum hänger det stjärnor som lyser när det blir mörkt.
Under en av dem sitter en dikt:
Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.
.
Det här är nästan den sorgligaste boken jag läst,
men författaren får ändå med roliga och glada stunder.
Det blir en bra blandning.
Jag började nästan gråta ibland.
Jag gillar Jenna-karaktären, hon är stark och kämpar.
Och Johanna skriver på ett magiskt sätt.
Jag rekommenderar denna boken för alla som är tolv år eller äldre.
Som ni kanske redan vet finns den även som film, och om ni bara har sett filmen måste ni läsa boken!
Boken är nästan alltid bättre än filmen!!
.
Betyg: Jag ger I taket lyser stjärnorna 4 1/2 :D av 5 möjliga.
.
//Ebba
 

Trackback