Inte bara tennis av Peter Barlach



Titel: Inte bara tennis
Författare: Peter Barlach
Genre: Sport/drama. Med tanke på titeln får det bli sport.
Handling: En dag ringer pappa när John är hos en kompis. Rösten är hård när han ber John komma hem med en gång.
Väl hemma är det oroligt. Det är en polis på plats, och Johns pappa verkar konstig. Pappan ber honom att sätta sig ner, och beskedet är som en örfil.
Johns mamma har dött.
I en bilolycka.

I inte bara tennis får vi höra Peter Barlachs egna berättelse om en svår tid i hans liv. Det som står i boken bygger alltså på en verklig händelse.
John spelar tennis, vilket kanske inte är så överraskande. Min första tanke var "hur skriver man en bok om tennis", men som titeln berättar så handlar den inte bara om tennis. Faktiskt inte alls särskilt mycket. Det liksom bara ligger där i bakgrunden, och författaren plockar fram det lite då och då. Istället fokuserar han mycket på dramat efter mammans död.

Jag tycker att boken var rätt så bra. Språket var helt godkänt, och den är relativt lättläst. Är du snabb så kan du läsa den här på en dag.
Jag tror att jag bara har en enda synpunkt. Boken handlar ju om en sorglig och svårhanterlig situation, men jag tycker inte att den är skriven på ett särskilt sorgligt sätt. Det har säkerligen att göra med att mamman dör ganska så snabbt, så man hinner inte få en riktig relation till henne.

Betyg: Inte bara tennis får en 4:a, och så kan jag tillägga att jag inte hade särskilt höga förväntningar, men den var faktiskt bra!

//Johanna

Trackback