Klara för revansch av Pia Hagmar

Det var ett tag sedan jag bloggade, men jag ursäktar mig med att jag har haft fullt upp. I alla fall jag vill inte känna att bloggen blir något tvång, så ni får acceptera om vi missar att blogga någon dag! :)



Titel: Klara för revansch
Författare: Pia Hagmar
Genre: Hästar (men den handlar faktiskt om en del annat också!)
Handling: Klara Andersson är en tjej på ungefär 13 år. Hennes föräldrar är skilda, och i tidigare böcker flyttar Klara med sin mamma ut till Hallondalen. Det ligger på landet. Klara drömmer om att skaffa en häst, men hennes mamma har inte råd. De hyr ena hälften av ett hus av en man som heter Lasse. Han har en dotter som heter Lisa, hon är ett år äldre en Klara. Till en början med kommer de inte alls överrens. Men snart blir de bra vänner ändå.
När Lisa ska köpa häst vill Klara också ha en. Och på någon lustigt sätt går drömmen i uppfyllelse.
Det är vad hela serien handlar om.
Detta är den 18:onde boken i serien, och nu har Klara fått en ny häst, Indra. Lisa har anmält dom till en ridtävling , men Olle (Lisas häst) blir sjuk. Klara, som precis har lärt Indra att hoppa, följer istället med på en annan tävling, på ridskolan där de bor.
Hela tiden finns Anna i bakgrunden, en före detta bästis till Klara. Hon och Lisa passar inte ihop, och Lisa måste nu visa att Olle verkligen kan slå Anna, och Klara måste visa att Indra kan hoppa.

Jag har läst alla Klara-böckerna och tycker verkligen om dom! De är rätt så lättlästa, men riktigt bra! Jag började läsa böckerna när jag var i 8-9 årsåldern, och läser fortfarande de senaste böckerna. De är helt enkelt en serie som passar alla åldrar. Att det handlar om hästar förstör inte, tvärtom så vet jag flera stycken som har läst de här hästböckerna utan att gilla hästar. Det handlar om mycket annat också, det är lite ungdomsbok över det hela.
Jag skulle tro att den passar bäst för tjejer, men om du är kille och hästintresserad kan det här säkert vara något för dig också! :)

Just Klara för revansch tycker inte jag är den bästa av alla Klara-böckerna. Det börjar bli lite uttjatat, och storyn känns inte helt unik jämfört med de andra. Men som vanligt, väldigt välskriver och roligt att läsa, lagom mix av hästar och övrigt, kort sagt en bra bok.

Betyg: Klara för revansch får en riktigt stark 4:a av 5 möjliga :D

Jag rekommenderar verkligen att du läser alla de 17 förestående böckerna, helst i ordning!!

//Johanna

Trackback