Lola Rose av Jaqueline Wilson


Jag känner att det har blivit ganska mycket Jaqueline Wilson de senaste dagarna... ^^
Titel: Lola Rose
Författare: Jaqueline Wilson
Genre: Ungdomsbok/drama... typ.
Handling:
Plötsligt händer det som aldrig händer: Jaynis mamma Nikki vinner på lotto! Inte den högsta vinsten, men tillräckligt för att Nikki, Jayni och hennes lillebror Kenny ska kunna börja på ett helt nytt liv -  långt bort ifrån deras mer eller mindre kriminella pappa Jay.
I London lever de lyxigt - de bor på hotell och fyller dagarna med shoppingturer. De byter till och med namn för att Jay inte ska hitta dem - så Jayni förvandlas till glamorösa Lola Rose - vuxenvarianten av henne själv.
Men trots att livet känns som ett enda äventyr betyder inte det att alla problem bara försvinner.
Och när Nikki hamnar på sjukhus tvingas Jayni ta mer ansvar än hon i själva verket klarar av.

Jaqueline är ju en fantastiskt duktig författare när det gäller att beskriva saker på ett både allvarligt och humoristiskt sätt.
Boken är fint skriven, en bok som skulle passa perfekt där hemma en mörk höstkväll.
Jag tycker om den och jag rekommenderar den. Jag har ju läst många av Jaquelines böcker och jag tycker att de är väldigt lika i skrivsättet (eller hur man säger), och därför känns det på något sätt som om jag har hört historien förut.
Så kortfattat - boken är bra, men inte direkt någon sträckläsare.

Betyg: Lola Rose får 3 :D av 5 möjliga.

Trackback