Spetshäxan av Gudrun Wessnert

Hejsan, Mimmie här. Sorry att jag inte har bloggat på ett tag, men jag har varit väldigt upptagen med läxor, plus att igår hade jag väldigt hög feber. Här kommer iaf en recension:


Genre: förr i tiden

Handling:

Hon heter Anna-Christina, och det var inte meningen att hon skulle överleva; hon övergavs till en så kallad "änglamakerska"  för att sakta tyna bort. Men hennes levnadsvilja är stor, och världen där ute är lockande, så hon rymmer.
Väl ute på landsbyggden möter hon en kvinna vars vagn har kört ner i diket. Hon lovar att ta hand om Anna-Christina, ge henne mat och husrum.   
Men att kvinnan kallas Spetshäxan, och att hennes löften blir till hot, det får inte Anna Christina reda på, inte förrän det är för sent…

Jag gillar den här boken. Den var spännande och det hände alltid saker. Det var lätt att leva sig in i 1700-talet, och beskrivningarna är fina.
Ibland kan jag tycka att det nästan blir för eländigt, men slutet är lyckligt och ganska överraskande.
Ett minus var att den var för kort; läste ut den på en dag.
Kort sagt: en bra och spännande bok om hur det var att vara ett fattigt barn på 1700-talet.

Betyget blir 4 av 5.


Trackback