Only väg is upp av Emmy Abrahamson

Jag fick en tidig julklapp! :) 
 
Titel: Only väg is upp
Författare: Emmy Abrahamson är 36 år och uppväxt i Moskva men bor i Sverige. Har även gett ut "Min pappa är snäll och min mamma är utlänning"
Genre: Ungdomsbok
Förlag: Rabén&Sjögren
Antal sidor: 234
 
Innan jag börjar den här recensionen måste jag förklara hur svårt jag har att faktiskt uppskatta böcker som ska uppfattas som roliga. Jag skrattar, om ens ler, nästan aldrig åt böcker, trots att de kan vara lite humoristiska. Jag tycker oftast att skämten levereras onaturligt och inte särskilt övertygande. Så ni kanske förstår (när ni läser recensionen) hur den här boken överraskade mig!
 
Only väg is upp (låt mig börja med titeln. Vilken löjlig titel! Jag blev genast tveksam till den, bara genom att kasta en blick på framsidan) handlar om Filippa, som flyttar till London efter studenten i hopp om ett helt nytt, superhäftigt liv i drömmarnas stad. Hon tänker söka scenskolan och skaffa sig en cool pojkvän. Men naturligtvis är allt inte så enkelt, och Filippa ställs inför skabbiga lägenheter, kriminella hyresvärdar, sadistiska chefer och uppblåsta rockstjärnor. Och naturligtvis konsten att tillaga en perfekt kopp te. 
 
Åh, den här boken är fantastiskt. Den är så underbart sarkastiskt och klockrent skriven att jag skrattar högt flera gånger. Den känns trovärdig, både i språket och handlingen, och den blir aldrig tråkig trots att tempot ibland inte är jättehögt. Jag älskar hur den slutar med orden INTE THE END och jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen! De två uppföljarna heter Stjäla the show och Make it stort. Den här boken gör sig verkligen förtjänt av sin Augustnominering!
 
Betyg: 5/5
 
/Mimmie
 
 
 
 



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback