Behöver tips på engelska böcker!

Ett av mina nyårslöften är att bli bättre på engelska. Jag ska tex. läsa minst en bok på engelska i månaden.
Problemet är bara att de inte är så uppmärksammade? Jag har i alla fall rätt svårt att hitta böcker som skulle passa mig.
Genren spelar egentligen inte så stor roll, det viktigtaste är att boken är hyfsat lättläst. Helst inte allt för tjock, för då blir det lätt så kämpigt när man läser på ett språk man inte är så bra på.
Har ni några tips? Ni får hemskt gärna skriva i en kommentar eller i ett mejl om ni har läst några bra lättlästa böcker på engelska. I gengeld kan jag tipsa om dessa:

* Jacqueline Wilson-böcker. De är oftast inte så tjocka, det är rätt stor text och bilder i de felsta. Dessutom är de väldigt bra! Kanske lite tjejstämpel på det felsta, dock.
*Scary stories for 10 years old. Ja... för 10-åringar... ^^ Det är i alla fall rätt bra historier som jag läste för ett par år sedan. Det är meningen att det ska vara "spökhistorier", men så läskiga tyckte jag inte att de var... Lagom korta i alla fall, varje historia är ungefär 10 sidor. Absolut värt ett försök för den som inte gillar så avancerade böcker på engelska!
* Beezus and Ramona. Barnböcker är verkligen jättebra när man ska träna upp ett nytt språk! Dessa handlar då om en tjej som har en extremt busig lillasyster som hon hela tiden måste ta hand om. Det är härligt att läsa när man förstår nästan alla ord!

Ja, ni är säkert rätt besvikna för att det var så enkla böcker, men... det är väl lite den nivån jag ligger på. Ska även försöka mig på något svårare böcker, tipsa om allt ni vet!



//Johanna


Anonym

Det är jättebra övning att läsa på engelska. Jag önskar att jag hade gjort det lite mer... Kolla efter bra ungdomsböcker på svenska, vissa av dem är översatta från engelska.



En personlig favorit är "Diary of a Wimy Kid". Det är inte en barnbok, jag tycker att den passar till åldern 12 och säkert till äldre eftersom engelska inte är vårt modersmål. Jag tycker i alla fall att den är jätterolig. ;)



http://www.funbrain.com/journal/Journal.html?ThisJournalDay=1&ThisPage=1



Länk om du vill läsa på datorn.



2012-02-12 / 12:40:23
Maja

det finns en film som heter Ramona and Beezus och den är Selena Gomez med i. Den är jätte bra!

2012-02-14 / 20:19:05
BLOGG: http://myckemyckemer.blogg.se/
Rebecca

Vampire Academy-böckerna är jättebra på engelska, lika så är Harry Potter-böckerna. Annars kan jag tipsa om City of Bones och Meg Cabots böcker också, varav jag läst ett litet antal på engelska, men de smäller lika högt som när de är på svenska. :D

Men vad roligt att du vill börja läsa på engelska! Jag gör det då och då, och borde göra det mer egentligen ... :)

2012-02-18 / 15:04:48
BLOGG: http://booksequalslife.blogg.se/

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback