Maria Gripe

Hejsan!
Idag har jag ingen recension på lager, men jag skulle gärna vilja tipsa om en av mina favoritförfattare:



Maria Gripe
1923 - 2007 (83 år)
Mest kända böcker: Hugo och Josefine, Tordyveln flyger i skymmningen, Agnes Cecilia: en sällsam historia.
Har belönats med bland annat: Nils Holgersson-plaketten, Astrid Lindren-priset och H.C. Andersen-medaljen. 

Många av Maria Gripes böcker innehåller övernaturliga och/eller mystiska inslag, som till exempel i Agnes Cecilia, Tordyveln flyger i skymningen och Glasblåsarens barn. Personligen tycker jag att hennes texter är mycket väl uppbyggda med genomtänkta historier och vackra beskrivningar.
Hennes böcker har ofta också otroligt fina illustrationer av hennes man, Harald Gripe.

Från mitt eget exemplar av Den "riktiga" Elvis

Mina personliga favoriter av Maria Gripe är: 

-
Agnes Cecilia: en sällsam historia
Faktiskt en av mina absoluta favoritböcker. Så otroligt vacker, gripande, sorglig och välskriven.

- Glasblåsarens barn
En lite småkuslig berättelse om två syskon på artonhundratalet som blir kidnappade.

- Nattpappan + Julias hus och nattpappan
Smått humoristiska, träffsäkra böcker om Julia som får en barnvakt som ska passa henne om natten, eftersom mamma jobbar på sjukhuset då. Om man kan ha en dagmamma kan man väl ha en nattpappa?

- Alla böcker i Elvis-serien
En fristående fortsättning på ovanstående böcker. Elvis är en liten kille som har blivit döpt efter sin mammas stora idol, men som inte riktigt lever upp till hennes förhoppningar. 
Jag läste Elvis-böckerna som liten och jag läser fortfarande om dem regelbundet; det känns som om jag lär mig tänka bättre av böckerna, samt får ett annorlunda perspektiv på tillvaron i allmänhet.

En liten inflikning: det här är bara några av mina favoriter.

Maria Gripe har förövrigt ett eget pris uppkallat efter sig, Maria Gripe-priset. Det instiftades år 2005, är på 50 000 kronor och ska utdelas årligen. Det är instiftat som en hyllning till Maria Gripe och ska ges till en författare som  "genom sitt författarskap givit unga läsare möjlighet att möta en värld av fantasi och verklighet med den unga människan i centrum".
(Snott från Wikipedia, hehe)

Som sammanfattning kan jag bara säga att jag rekommenderar Maria Gripe till alla! Tjej som kille, ung som gammal.
//Mimmie




Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback