Det känns som om allting är över...

Jag har just läst ut Revolt, den tredje och avslutande delen i Hungerspels-trilogin. Liksom många andra har jag tyckt väldigt bra om alla tre böckerna, och det känns väldigt konstigt nu när de är slut. Den tredje boken är också väldigt mörk och hemsk.

Jag hörde talas om Hungerspelen för kanske ett år sedan, men jag tyckte inte att boken verkade så bra. Jag är inte så mycket för framtidsböcker, jag förknippar ofta det med överdriven science-fiction som jag bara inte förstår mig på. Jag såg filmen dagen efter att den hade premiär och fastnade direkt. (Om ni tycker att jag är helt galen som ser filmen först så kan ni läsa mina argument här.)

Jag reserverade trilogin på biblioteket och det tog en halv evighet innan jag fick den. Första boken började jag läsa med höga förväntningar, men jag tyckte nog att det allra mest spännande började när Katniss klev ut på arenan. Jag var väldigt misstänksam till Peeta i början, men snart blev han min favoritkaraktär.

Fatta eld var bra, men inte alls som Hungerspelen. Den var ganska seg i början tyckte jag och det var först mot mitten och framåt som den blev riktigt bra.  Den var dock skriver på samma spännande sätt, jag älskar att det är cliffhangers i slutet av nästan varje kapitel.

Först kände jag att Revolt var bättre än Fatta eld, men nu i efterhand är jag tveksam. Visserligen är Revolt oerhört spännande - upplösningen av en storsäljande bok brukar ju vara det - men det är så mycket ondska så man bara känner för att lipa. Den skulle mått bättre av lite fler lyckliga ögonblick, och det är riktigt deprimerande att så många dör.

Hoppas att jag inte avslöjade något nu för er som inte har läst böckerna? Jag tror inte det.
Hungerspelen är några av de bästa böcker jag har läst för att de är skrivna på ett väldigt medryckande sätt, och jag längtar oerhört till november 2013 då Fatta eld har biopremiär.


Peeta, Katniss & Gale.


Hittade den här bilden på google. Jag vet inte riktigt var den kommer ifrån, men tror ni att den stämmer? Jag är osäker. Distrikt 12 nämns ju i böckerna som det minsta distriktet, men jag tycker att 4:an ser mycket mindre ut...?

//Johanna


Matilda

Hej! Jag läste ut denna fantastiska serie för ett tag sedan och precis som du, kände jag att liksom allt var över! Jag tycker mest om ettan, i tvåan och trean hade jag ibland lite svårt att hänga med, ibland förstod jag ingenting! Men de är fortfarande jättebra! //Matilda

2012-06-15 / 10:08:08
BLOGG: http://everybookisspecial.bloggplatsen.se
Matilda

Hej! Jag läste ut denna fantastiska serie för ett tag sedan och precis som du, kände jag att liksom allt var över! Jag tycker mest om ettan, i tvåan och trean hade jag ibland lite svårt att hänga med, ibland förstod jag ingenting! Men de är fortfarande jättebra! //Matilda

2012-06-15 / 10:08:09
BLOGG: http://everybookisspecial.bloggplatsen.se
Rebecca

Jag tycker om Fatta Eld, men inte alls om Revolt. Den är så rörig och jag vet inte, den känns nästan överdriven även om den är realistisk så det skriker om det (och det gör den mörk och sorglig).

2012-06-20 / 15:32:47
BLOGG: http://littlemissdreamy.blogg.se
Stina

Jag tycker mest om 1:an. Jag såg också filmen före att jag läste boken. Revolt är såååå hemskt och såå gripande. Man blir så ledsen ibland. Jag gjorde faktiskt ett stopp från den när jag var i mitten, för att det var så trkigt att läsa massa tråkiga och hemska saker som hände i boken. Jag tycker ändå att serien är den bästa som jag(och säkert många andra) läst! Eran blogg är jättebra.

2012-07-23 / 17:16:14

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback