Sommaren jag blev vacker av Jenny Han



Genre: Ungdomsbok, kärlek
Antal sidor: 249
Originaltitel: The summer I turned pretty
Utgivningsår: 2009
Förlag:  Ponto Pocket   (tack för recensionsexemplaret!)

Detta är en gullig, lättsmält bok om den första kärleken och lite familjedrama. Huvudpersonen kallas Belly och är 16 år. Hon tillbringar varje sommar i en stuga som ägs av mammans bästis. I huset finns två killar i hennes ålder - Condrad och Jermiah. Belly har svårt att avgöra om hon bara gillar dem som kompisar eller mer än så, de är ju nästan som bröder för henne. Belly har också en storebror, och dessa tre gaddar ofta ihop sig mot henne.
Jag gillar miljön starkt, men får verkligen en mysig bild av huset med de två vänskapliga familjerna. Mammorna står varandra nära och har en riktig systerrelation och det mesta känns verklighetstroget.
Jag kan känna igen mig mycket i den här boken, inte minst i den ensamhet Belly känner över att vara enda tjejen (jag har två bröder och fyra kusiner som är killar).
Egentligen så tycker jag inte att boken är särksilt välskriven. Den är medryckande med hög igenkänningsfaktor, men allt är inte så sammanhängande. Det är lite förvirrande att författaren hoppar mellan olika år ibland. Huvudpersonen gör mig också lite fundersam. Jag kommer inte riktigt underfund med hur hon är, ibland verkar hon vara väldigt "tjejig" och bara tjatar om snygga killar, och i andra stunder låter det som att hon är lite töntig.
Stort plus för det jättefina pocketomslaget! Det passar väldigt bra tycker jag.

Sommaren jag blev vacker skulle jag rekommendera till tjejer som vill  läsa något lätt och underhållande.
Detta är första delen i en trilogi där de andra böckerna heter Ingen sommar utan dig och Sommar för evigt.

Betyg: 3/5

//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback