Paris, chérie av Ida Pyk


Titel: Paris, chérie - så där säger folk, alltså
Författare: Ida Pyk (detta är faktiskt Ida Pyks debutroman)
Genre: Ungdomsbok
Antal sidor: 218
Handling:
Alva bor i en trist och grå verklighet i Stockholm. En mamma med en ny pojkvän och en pappa som dricker. Gymnasiet är tråkigt och Alva vill bara att det ska ta slut.
Men så en dag så händer någonting; en kvinna på tunnelbanan säger att Alva borde bli modell. Och så plötsligt är hon i Paris, i en ny färgsprakande värld. Paris som består av frasiga croissanter och en bänk vid Seine. Paris medför nya vänner, som den polska modellen Olga med det eldröda håret och Sébastien med det mörka rufset och de blå ögonen.
Paris är coctailpartyn, VIP-lounger, uppmärksamhet och fotograferingar. Det är magiskt, men samtidigt skrämmande ytligt. Och efter ett tag kommer tankarna på Sverige ikapp...

-

Paris, chérie är en ganska "tjejig" bok. Man får verkligen en inblick i hur det är att leva ett glamouröst Paris-liv, men man förstår även att en vardag som modell inte alltid är någon dans på rosor. Jag gillar inslagen av kärlek, och att historien berättas några kapitel  i Paris, och några i Stockholm. Den kanske inte är någon sträckläsare, men jag tycker att den är en trevlig och mysig bok, som passar en regnig dag. Ibland tycker jag dock att det kunde ha hänt lite mer, för jag blev lite omotiverad att läsa sådär på mitten. Men, det blir bättre och för att vara Ida Pyks debutroman tycker jag att hon har klarat det med ett väl godkänt!

Betyg: Paris, chérie får en stark trea av fem möjliga av mig. Jag skulle absolut överväga att läsa mer av Ida Pyk i framtiden.

/Mimmie

Trackback