Bästa ungdomsboken, i utbildande syfte...?

Eftersom en av mina föräldrar är lärare, får vi hem diverse lärar/utbildningstidningar till oss. I en av dem fick jag syn på något som fångade mitt intresse: det ska utses den bästa ungdomsboken i "utbildningssyfte". (Det fanns även bilderbok, barnbok med mera). Lärare har fått nominera böcker, och de nominerade är (hehe):
 
  • Addad på nätet - skriven 2009 av Katie Wagner. Någon som har läst den/hört talas om den? För det har inte jag. 
  • Bron till Terabitia - skriven 1980 av Katherine Paterson. Jag har inte läst den, men jag har sett filmen, som är jättebra!
  • Harry Potter och de vises sten - skriven 1999 av J.K. Rowling. Bra? Defentivit. Utbildande - varför inte? Harry Potter har öppnat många barns ögon för att läsa mer.
  • Hungerspelen - skriven 2008 av Suzanne Collins. Denna omtalade bokserie har jag faktiskt inte läst! Men efter vad jag har hört är den fantastiskt bra. 
  • Godnatt mister Tom - skriven 1983 av Michelle Magorian. Om ni har följt bloggen ett tag vet ni säkert att jag avgudar Michelle Magorian. Jag har både läst boken och sett filmen och älskar dem båda. 
  • Jag saknar dig, jag saknar dig! - skriven 1992 av Peter Pohl. Älskar både boken och filmen. Ett måste för de flesta, tycker jag. 
  • Kyrkogårdsboken - skriven 2010 av Neil Gaiman. Författaren till "Coraline". Jag har hört talas om denna, men inte läst. Någon som vet något om denna?
  • Sanne Gatubarn - skriven 1989 av Mecka Lind. Aldrig hört talas om. 
 
Jag tänkte bara publicera detta, för jag tyckte det var lite kul att se vad vuxna ser som bra ungdomsböcker. 
/Mimmie



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback