Beastly, ett odjur av Alex Flinn

 
Titel: Beastly, ett odjur
Författare: Alex Flinn
Genre: Övernaturligt
Antal sidor: 299
Utgiven: 2011
Förlag: Bonnier Carlsen
 
Kyle Kingsbury bor i New York och tycker at han är perfekt. Han är snygg, rik och har en känd farsa som kan fixa allt.
I själva verket är Kyle är hemskt elak och självisk. Han bara leker med alla tjejer och är riktigt svinig. Men en dag träffar han en tjej som visar sig vara en häxa. Hon ser hans onda sida och förvandlar honom till ett monster. Han får två år på sig att hitta en tjej som kan älska honom och bekräfta det med en kyss - trots det inte så attraktiva utseendet.
 
Historien bygger på den klassiska sagan "Skönheten och odjuret" och är egentligen ganska fin. Jag tycker dock att det är rätt dåligt språk, men författaren är ändå duktig och får till en spännande berättelse.
Det är lite knepigt med magi och klassisk saga i dagens New York, men det gör boken annorlunda och väldigt intressant, så det funkar faktiskt.
 
I inledningen får man läsa en rolig chatt mellan olika personer som blivit förtrollade, men när dessa chatter (kan man säga så?) fortsätter ett par gånger i boken finner jag dem något överflödiga.
 
Betyg: Dåligt språk, men spännande försök. Jag vet inte om jag tänker läsa något mer av författaren, men den här boken får 3/5 - för att den är originell.
 
//Johanna


Anonym

Funderar på att läsa den, men kommer nog inte hända på ett tag. Har så mycket annat jag ännu hellre vill läsa :)

2012-09-26 / 18:35:56

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback