Berättelser från Redwall av Brian Jaques

Detta blir inte riktigt en recension, mer som ett litet boktips. Under sommaren läste jag de fyra första böckerna i serien Redwall. De är blandningar av fantasy och sagor för äldre - själva handlingen är sago-baserad, men beskrivningarna är mer åt fantasy-hållet.

 

Handlingen är sammanfattningsvis om ett kloster som kallar Redwallklostret. Det är ett helt vanligt kloster, om man bortser från att invånarna är djur – till största delen möss, men även mullvadar, igelkottar, uttrar och en stor grävlingshona som heter Constance. Djuren vill ingenting annat än att leva ett lyckligt och fredligt liv på klostret, men självklart finns det fiender som vill åt Redwall – varför skulle de inte vilja det? Ett stort, rött stenhus med en tjock skyddande mur som omger fruktträdgårdar, en damm full med fisk och bärodlingar.

Råttor, rävar, vesslor, alla vill de åt klostret. Men bara för att djuren på Redwall är fredliga betyder det inte att de inte kan försvara sig – nej, de är beredda att ge allt för sitt kloster, och det gör de också.

 

Jag vet inte exakt hur många böcker det finns i serien, men de är alla uppbyggda på samma sätt. Handlingen låter kanske lite barnslig, men de står på ungdomshyllorna i biblioteket och jag hade inga problem med att läsa dem. Det blir lite tröttsamt efter ett tag, såklart. Men i stort sett tycker jag att dessa böcker är gulliga och lagom spännande.

/Mimmie




Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback