Fler noveller ur "The adventures of Sherlock Holmes"

[2013 - Mimmies klassiker-år]
 
I förra inlägget skrev jag om A scandal in Bohemia och A case of identity. Sedan senast har jag läst The Red-Headed League, The Boscombe Valley Mystery, The Five Orange Pips, The Man with the Twisted Lip och The Blue Carbuncle.
Jag skriver om mina favoriter:

The Red-Headed League
Den mycket rödhåriga mannen Mr Jabez Wilson besöker Baker Street med den mest besynnerliga historia: i tidningen hade annonserats om en plats i en sorts klubb, "den rödhåriga ligan", som var ledig. Man behövde vara där några timmar om dagen och tjänade en stor summa pengar i timmen. Det enda som krävdes för att uppfylla platsen var att man var rödhårig!
Mr Wilson hade det inte så bra med pengar och sökte platsen - och fick den omedelbart. Han blev tilldelad sina arbetsuppgifter, som rätt och slätt var att sitta vid ett skrivbord och kopiera Nationalencyklopedin. Men en dag kom han till sitt arbete för att upptäcka att klubben helt plötsligt hade lagts ner, och att det inte fanns ett spår av de som hade anlitat honom. Mr Wilson vänder sig till Sherlock Holmes, och han tar med glädje på sig fallet. Som vi alla vet är han ju en man som älskar mysterierna som är de mest absurda och otroliga.
-
Åh! Wow, jag älskade den här. Bara titeln får mig att fnissa. Upplösningen är så simpel och samtidigt konstig att man blir helt mållös. 
 
The Boscombe Valley Mystery

Sherlock Holmes och Doctor Watson åker norrut för att titta närmare på ett mord. Den misstänkte är ingen mindre än offrets egen son. Alla bevis är kristallklara och pekar på att det var han som gjorde det, men själv nekar han. Även Holmes ser något mystiskt i det hela och hävdar att allt är för uppenbart för att vara sant.
-
Det speciella med Sherlock Holmes-berättelserna är att man fortsätter inte att läsa för att få reda på vem som är mördaren - för det avslöjar detektiven nästan direkt. Det man vill veta är hur i hela friden han kom fram till det. Det här är ett typiskt sådant fall och det är så fantastiskt, jag vet inte, det är som att när man får det förklarat för sig så är allt kristallklart, men innan förstod man ingenting. 
 
 



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback