Som jag vill vara - Katarina von Bredow



Genre:
Ungdomsbok.

Handling:
Arvid kommer till festen för Jessicas skull - det säger i alla fall Jessicas bästis. Jessica går dit med fjärilar i magen och dunkade hjärta. Men Arvid är där, visst är han. De dansar, pratar, dricker... och det ena leder till det andra.
Efteråt är Jessica rädd att han bara var ute efter att få henne i säng, men så är det inte. Arvid är helt underbar, en drömkille, och allt är perfekt.
Ända tills Jessica upptäcker det värsta, det som inte får hända; hon är gravid. Alla är övertygade om att hon ska göra abort, men för henne är det inte lika självklart...

Som vanligt är Katarina von Bredows roman stilsäker och riktigt bra skriven. Känslor, personer, saker, allt är så bra beskrivet. Jag älskar Jessicas mamma som karaktär; en buddhist som väver mattor, utövar yoga och lever på tofu.
Men för mig håller det inte i längden. Jag vet inte riktigt vad det är, kan inte riktigt sätta fingret på det; men jag tror att det beror på att den är för tråkig, helt enkelt. Handlingen är väldigt koncentrerad; det finns inga "sidohandlingar" som avviker lite från ämnet, utan det är alltid samma sak. Dessutom tycker jag att den upprepar sig lite ibland...

Betyget blir 3/5




Trackback