Tystnad, tagning av Michelle Magorian


Titel:
Tystnad, tagning
Författare: Michelle Magorian som även har skrivit Godnatt Mister Tom
Genre: Varför ska det alltid vara så svårt med genrer? Alltså. Det är ganska många genrer men jag sättter den nog på mystik.
Handling:
Året är 1949. Det har varit fred i fyra år, men för Henry är kriget långt ifrån slut. Hans pappa dog som krigshjälte, och Henry saknar honom enormt. Han bor tillsammans med sin mamma, sin styvpappa som han hatar, sin halvsyster Molly och sin farmor.
Henry flyr verkligheten till filmens värld. I biosalongen kan han drömma sig bort. Detta gör han hela tiden, ända tills han får låna en gammal kamera. Han börjar fota för ett skolprojekt, men när han ska framkalla bilderna märker han en man som är med på nästan alla bilder.
Han börjar forska i det, och kommer en hemlighet på spåret, en hemlighet som kommer att förändra hans liv...

Jag måste bara börja med att säga: boken är VÄDLIGT bra!
Det är ju väldigt vanligt med böcker som utspelar sig under andra världskriget, men en som utspelar sig precis efter kriget hade jag aldrig läst förut. Det är fascinerande att läsa om hur det var på den tiden; hur någon som var född utanför äktenskapet (oäktingar) blev föraktad och hur ogifta kvinnor fick kämpa.
Henry är till en början en sådan som ser ner på oäktingar, men ändrar uppfattning när han blir vän med en sådan. För att återgå till boken. Under de spännande stunderna var det fullkomligt omöjligt att släppa den! Jag läste ut den på fyra dagar, 650 sidor! 
Den är ibland sorglig och ibland skrattar jag högt. Det finns även en liten gnutta kärlek. 
Den bästa bok jag läst på länge! 
Jag säger bara: LÄS DEN!!!

Betyg: Jag tror att ni redan förstår vad betyget kommer att bli.
En solklar femma av fem möjliga.

Trackback