Boktjuven av Markus Zusak



Idag, eller rättare sagt igår, är det min (Johanna) tur att blogga. Igår så hann (*host host*, okej, glömde) jag inte blogga, så det får bli idag istället :D
Jag tänkte tipsa er om Boktjuven av Markus Zusak, för att det nog är en av de bästa böcker jag någonsin läst.

Liesel är 9 år och bor i Tyskland. Det är andra världskriget och landet är inte säkert. Hon och hennes lillebror åker tåg med sin mamma till ett litet ställe som heter Molching, men hennes bror dör under resan. Väl framme måste hon skiljas från sin mamma. Istället får hon bo hos ett par fosterföräldrar; Hans Hubermann, en vänlig man som lär henne en massa saker, och den stränga Rosa Hubermann som svär så det osar. Men hon får det i alla fall relativt bra, nya vänner och en skola.

Boken är väldigt tjock (585 sidor), men de är väl fyllda, och jag tycker aldrig att den blir långtråkig. En väldigt fin historia, men Döden som berättare.
Jag tycker att författaren har lyckats otroligt bra, och jag älskar de små notiserna, som är mer eller mindre viktiga, som dyker upp på varje sida.
En ganska annorlunda bok, men jag tror att den passar för de flesta. Det är egentligen en vuxenbok tror jag, men den är fantastiskt bra och går riktigt bra att läsa även som ung, men lite svåra ord gör att man kanske bör vara minst 12 år. Man kan förbereda sig på en del sorgliga inslag, medan vissa delar innehållet mycket varm humor.
Något som gör den lite extra rolig och speciell är att man får lära sig lite tyska. Det står en del svärord och annat som man snabbt får översättningen till, men många dialoger är uppbyggda på så sätt att meningen först står på tyska i kursiverad stil, och sedan på svenska.

Betyg
Boktjuven är en så fantastiskt bra bok som man aldrig tröttnar på - jag läste den två gånger på raken.
Betyget blir en solklar 5:a av 5 möjliga!!

//Johanna

Trackback