Den dansande djävulen av Martin Widmark

http://www.v8biblioteken.se/Sve/Bilder/Filer/Den%20dansande%20dj%C3%A4vulen%20av%20Martin%20Widmark.jpg
Titel: Den dansande djävulen (höll på att skriva den danska djävulen, hihi)
Författare: Martin Widmark, känd för Lasse-Majas detektivbyrå
Genre: Det utspelar sig förr i tiden, men... det blir nog äventyr.
Handling: Tyko är en föräldrarlös, trettonårig pojke som jobbar i en flera hundra meter djup gruva. Där tar han stenprover för att kolla om det finns silver i berget, och allt görs för att bekosta "den dansande djävulens" fester ovan jord.
Men så en dag finner han en gammal järnlucka i bergets vägg...

Jag hade höga förhoppningar på den här boken, delvis på grund av den spännande titeln.
Tyvärr blev jag väldigt besviken. Den är faktiskt inte särskilt spännande någon stans, och jag har en känsla av att allt spännande kommer att hända i de två andra böckerna. Det här känns bara som någon sorts lång och tråkig prolog, och jag blir faktiskt inte alls sugen på att läsa vidare. Boken slutar mitt i en händelse, något jag tycker är otroligt frustrerande, även fast jag vet att det ska försöka få läsaren att vilja läsa vidare.
Dessutom är den väldigt lättläst, med stor stil och enkelt språk. Jag läste ut den på en dag.
Det enda som jag gillar är illustrationerna, som är riktigt fina, särskilt omslaget.
Betyg: Den dansande djävulen får faktiskt bara en etta av fem möjliga. Jag gillar den inte alls.
Är det någon som har läst de andra två böckerna, kommentera gärna isåfall om de är bättre än den här!
/Mimmie

Trackback