Jokern av Markus Zusak



Genre:
det får nog bli "övriga genrer" - kan inte placera den någonstans

Handling: Ed är kort sagt en loser - han kör taxi olagligt, bor i en skabbig lägenhet med sin illaluktande hund som han kallar Portvakten. På sin fritid umgås han med sina kompisar Marv, Ritchie och Audrey (som han även är hemligt förälskad i). De dricker öl och spelar kort tillsammans.
Men en dag hamnar vännerna mitt i ett bankrån, som på något konstigt sätt Ed lyckas sätta stopp för. Det beror mest på tur och att bankrånaren är nervös och orutinerad, men folk ser det som ett hjältedåd och han blir ganska omskriven i tidningar. Men strax efter rättegången så förändras hans liv. Det börjar med att han får ett spelkort - ruter ess - i brevlådan. På baksidan av kortet står det tre adresser, tre klockslag. Ed bestämmer sig för att ta reda på mer om detta, vilket leder honom på en resa där han både hjälper människor och försöker hitta sig själv.

Jokern är en rolig, tänkvärd och gripande bok för folk i fjorton-femtonårsåldern, tror jag. (Jag är visserligen tretton, men ganska läsvan..)
Jag älskar Ed som karaktär, och hans kompisar är bara för härliga...
Dessutom gillar jag hela konceptet med de här spelkorten, och det är spännande! Den fick mig att skratta högt emellanåt, och är skriven på ett medryckande sätt. Dock tyckte jag att det var ganska förvirrande i början, men det klaras upp ju längre in i handlingen man kommer.

Betyget blir 4/5.

/Mimmie (vill bara be om ursäkt för att jag inte har bloggat på ett tag, men har tagit mig i kragen och beställt några böcker från biblioteket, så snart dyker det nog upp ett par recensioner :3 )

Trackback