Den femte systern av Mårten Sandén


Titel:
Den femte systern
Författare: Mårten Sandén
Genre: Skräck
Handling: 
Jannike har alltid vetat att hon är speciell. Hon kan se saker som andra inte ser. När hon blir anfallen av en vätte dras hon in i en värld full av levande döda och ondska som kan ta mänsklig form. Hon får höra en historia, om en greve som för tvåhundra år sedan försökte öppna porten till helvetet tillsammans med sina fem döttrar. Men hans planes blev upptäckta, och han stoppades och avrättades. Men nu tyder allt på att grevens ättlingar försöker fullfölja hans planer...

På baksidan står det: en skräckhistoria som inte liknar något annat du tidigare läst. Jag håller inte riktigt med.
Visst, det liknar ingenting jag någonsin läst. Men skräckhistoria? Där det ska vara läskigt tycker jag bara att det är konstigt. Själva sakerna är läskiga i sig; avhuggna huvuden som skrattar och dylikt. Men för att man ska uppleva det som läskigt måste det beskrivas på ett sådant sätt också.
Nej, läskig är den inte. Och början var så konstig att jag seriöst övervägde att sluta läsa. En annan sak jag verkligen inte är imponerad av är att författaren använder svordomar i beskrivningar. Jag menar, i talspråk är det ju helt okej, men i beskrivningar... usch.
Jag ångrar dock inte att jag läste den. Själva handlingen i sig är spännande, och jag gillar när man får korta inblickar från artonhundratalet. Men det är ingen bok jag skulle rekommendera. 
Betyg: Den femte systern får en tvåa av fem möjliga.


Trackback