Den vita katten av Holly Black


Titel:
Den vita katten
Författare: Holly Black
Genre: jag skulle nog sätta den på "övernaturligt".
Handling:
Cassel Sharpe kommer från en generation med berörare. Att kunna beröra innebär att man kan manipulera tur, känslor, minnen, lycka och till och med död. Att beröra är olagligt, så därför klassas de alla som brottslingar. Cassel är den enda i familjen som inte är en berörare.
Han lever ett relativt normalt liv på en internatskola (tror jag att det är i alla fall) men han har en mörk hemlighet; när han var fjorton så dödade han sin bästa vän Lila. Han kommer inte ihåg varför, eller hur, men han gjorde det i alla fall.
Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trasiga minnen, och kommer fram till att han är indragen i någonting mycket mer farligt och komplicerat än han kunnat ana.

Detta är en mycket fartfylld bok. Den började mitt i ett actionögonblick, och jag fattade genast tycke för den. Efter några kapitel blir det dock mycket mer komplicerat, det är namn man ska hålla reda på och jag förstår inte riktigt det här med berörar-grejen - det beskrivs alldeles för slarvigt. Det är många personer inblandade och det blir lätt rörigt. Det händer dock saker som är väldigt överraskande, och det är riktigt spännande ibland.
Betyg: Jag ger Den vita katten en trea av fem möjliga.

Trackback