Döden i dina ögon av Rachel Ward

Jag har just läst ut en fantastiskt bok:



Titel: Döden i dina ögon
Författare: Rachel Ward
Genre: Äventyr, spänning och ungdomsbok.
Handling: 15-åriga Jem är speciell - när hon ser folk i ögonen ser hon datumet de ska dö.
Jem bor i London, och hon är lite utstött - eftersom hon helst undviker att se folk i ögonen håller hon sig ifrån andra så gott som möjligt. Hon vill inte bli vän med någon, för rätt som det är förlorar hon dom bara.
Jems mamma drogade ihäl sig när Jem var liten, så Jem bor i olika fosterhem som inte funkar så bra.
En dag träffar hon Spider - en snygg rastlös kille som vill bli kompis med henne. Mot sin vilja dras Jem till Spider, och en dag när de båda är avstängda från skolan av olika anledningar bestämmer de sig för att ta en tur i London Eye (pariserhjulet, ni vet). Jem råkar se på att alla i kön har samma dödsdatum - dagens datum. Hon inser att något kommer hända, så hon drar med Spider därifrån. Någon lyckas fånga det på film, och de blir genast misstänkta och måste fly från London.
Vad Spider inte vet är att han bara har en månad kvar att leva.

Det här var det bästa jag har läst på länge. Den börjar kanske inte så spännande, men snart börjar det hända grejer. Man får inte en lugn stund när man läser, det händer hela tiden saker eftersom de är jagade. Särskilt slutet är oerhört spännande!
Jag skulle verkligen inte säga att den är förutsägbar. Jem frågar sig hela tiden om Spider verkligen kommer dö, eller om hon bara får för sig det.
Miljöbeskrivningarna känns väldigt verkliga och man ser tydligt platserna framför sig.
Det enda negativa är att många menigar är lite talspråkigsmässiga - de börjar inte "jag vill inte", utan bara "vill inte". Det störde jag mig otroligt mycket på i början, men man kommer in i det.

Betyg: Behöver ni fråga? En självklar 5:a!!

//Johanna

Fotnot: Det finns även en fortsättning som heter Arvet. Om ni får tag på den - läs inte på baksidan vad den handlar om förän ni läst den första boken!!
Jag har beställt Arvet - det kanske dyker upp en recension av den om ett tag. :)


Trackback