Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian


Titel:
Godnatt Mister Tom
Författare: Michelle Magorian
Genre: Förr i tiden/andra världskriget... men det är ju en klassiker, så där hamnar den.
Handling:
Under andra världskriget evakueras åttaåriga Willie Beech från London till engelska landsbyggden. Han hamnar hos Tom Oakley, en vresig gammal enstöring i byn Little Weirwold.
Hos Mister Tom möter Willie för första gången i sitt liv vänlighet. Han får äta sig mätt, han får kläder, och han får sova i en egen säng. Han möter snälla människor och får nya vänner, till exempel sociala och utåtriktade Zach, som är en mästare på att underhålla, och tvillingarna Ginnie och Carrie som är varandras olikheter.
Men det lyckliga livet avbryts plötsligt när Willie får ett brev från sin mamma och måste åka hem till London.
Det går veckor, och Tom får inget livstecken från Willie. Han blir allt oroligare, och till slut bestämmer han sig för att ta tag i saken och åka till London.

Jag har bara ett ord: underbar. Skulle jag bli tvungen att lägga till några blir det fantastisk och perfekt. Men som en boksyster måste man väl skriva ett ordentligt referat, antar jag.
Den fick mig att skratta och gråta, den här boken. Otroligt sorglig och hemsk är den ibland, men väldigt rolig på sina ställen också.
Beskrivningarna är väldigt fina, jag kan verkligen se allting framför mig. Alla karaktärer är liksom unika och känns verkliga. Jag vet inte vad jag ska skriva; det finns verkligen ingenting att klaga på.
Betyg: en solklar 5/5. Kan man få ge 10??

Jag har även recenserat "tystnad, tagning" av samma författare. Läs den recensionen, och ni fattar: Michelle Magiorian är en underbar författare.

Trackback