Rör mig inte! av Tahareh Mafi



Titel:
Rör mig inte!
Författare: Tahareh Mafi
Genre: Övernaturligt, äventyr, framtid... lite sånt.
Antal sidor: 294
Handling:
Sjuttonåriga Juliette har en speciell talang. Det är nämligen så att hon kan döda folk med sin blotta beröring. På grund av detta har hon aldrig blivit älskad av någon, inte ens av sina egna föräldrar. De lämnade bort henne, och till sist hamnade hon på en sorts anstalt för våldsamma ungdomar. Där lever hon helt isolerat, får mat en gång om dagen och träffar aldrig någon.
En dag kommer det in en kille i hennes egen ålder i hennes cell. Han heter Adam och påstår att han ha blivit inlåst tillsammans med henne. Efter många sidor av smått meningslösa samtal mellan Juliette och Adam (som förresten är gudomligt snygg) kommer det in soldater i cellen och släpar bort henne. Juliette blir presenterad för Warner, en kille i hennes egen ålder som verkar galen av makt och ondska. Han tar med henne, och hon presenteras för en värld hon inte har träffat på flera år. (Här krävs en liten förklaring. Det är nämligen så att hela världen har tagits över av någon organisation. Warner är den till synes känslolösa och skoningslösa ledaren för organisationen.)
Juliette har lärt sig att hata sig själv för sin "talang". Men snart inser hon att den kan vara nödvändig, ja, den kanske till och med kan användas som ett vapen...

-

Den här boken är väldigt spännande, och oupphörligt fartfylld. Man kastas in i handlingen redan vid första meningen, och sedan går allt i ett rasande tempo ända fram till slutet.
Författaren har skrivit skickligt i singularis (alltså jag-form) och det känns verkligen som om man upplever allt genom huvudpersonens tankar. Detta kanske är lite för överdrivet ibland - som när författaren skriver meningar flera gånger om, till exempel:
"Adam siktar på mig med en pistol.
Adam siktar på mig med en pistol.

Adam siktar på mig med en pistol."

Desstom blir jag ganska irriterad på att författaren skriver alla nummer i siffror - till exempel:
"5 hela minuter under rykande hett vatten, 2 lavendeldoftande tvålar, 1 flaska shampo".
Trots detta sträckläste jag boken, och när jag var klar kom jag fram till att den var spännande, fartfylld och svår att slita sig från, men ingen favorit.

-

Betyg:
en stark trea av fem möjliga.

/Mimmie

Trackback