Bokjuryn 2011

Ja, det är dags att rösta till Bokjuryn 2011! Det är en slags tävling där man kan rösta på alla barn-och ungdomsböcker som kom ut förra året. Man röstar på de 5 bästa man läst.
http://Bokjury.se/ kan man gå in och rösta fram till 13 april 2012! Tio dagar senare, på världsbokdagen, presenteras resultatet.
Man får vara max 19 år för att rösta.



På ditt bibliotek kan du hämta barnbokskatalogen för 2011/2012. Det är en liten vägledning med särskilt rekommenderde böcker. Jag har bläddrat igenom den och här kommer mina guldkorns-fynd, som jag visserligen inte har läst, men de verkar riktigt bra!

9-12 år:

* Myrddin
av Claes Reimerth (FANTASY)
* En vän som heter Mia av Peter Pohl (SNYFTARE)

Ungdomsböcker:

* Beasty, ett odjur av Alex Flinn
* Box 101 av Andy Mulligan (GATUBARN)
* Davidsstjärnan av Örjan Persson/Mattias Olsson (RELIGION/SPÄNNING)
* Den sista häxan av Sven-Olof Lerentzen (HISTORIA)
* Min systers vän av Ingela Magner
* Pojkarna av Jessica Schiefauer
*Pojken som sprang bort av John Boyne (SNYFTARE)
* Strimmor av hopp av Ruta Sepetys (SNYFTARE)
* Utan att säga hejdå av Kerstin Erlandsson-Svevar/Ebba Bonde (SNYFTARE)

En ganska bra blanding av genrer, va? Okej, fyra snyftare... Det är väl ganska typiskt mig.
Om det är någon som har läst någon av de här böckerna så får ni gärna slänga iväg en liten kommentar om vad ni tyckte! Tänker försöka läsa åtminstone ett par av dem!

//Johanna



Ellen

Jag har läst åtminstone En vän som heter mia som är jättebra men lite onödigt kort (90 sidor) och Pojkarna som jag ärligt talat tyckte var ganska dålig. Typisk bok som vuxna tycker barn borde läsa och fundera över. :(

2012-02-05 / 14:05:33
BLOGG: http://iamellen.blogg.se/
Anni

Håller med Ellen fast jag gillade inte en vän som heter mia sådär speciellt mycket. Den hade liksom inget vettigt slut.

2012-02-11 / 13:25:37
BLOGG: http://mittlivsomanni.blogg.se/
Anni

håller med ellen men jag gillade inte slutet på en vän som heter mia

2012-02-11 / 13:27:13
BLOGG: http://mittlivsomanni.blogg.se/
tove eriksson

Hej!



Roligt att ni skriver om Bokjuryn! Jag har tipsat om ert inlägg på vår Facebooksida www.facebook.com/bokjuryn

2012-03-19 / 15:35:21

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback