Millan av Pia Hagmar

 
Titel: Millan
Författare: Pia Hagmar, som bla. skrivit Dalslandsdeckarna, Klara-serien och  Flisan-serien.
Genre: Snyftare, drama, hästar
Antal sidor: 125
Utgiven: 2012
Förlag: Wahlströms (tack för recensionsexemplaret!)
 
Millan är 13 år och drömmer om en alldeles egen häst. Varje dag är hon i stallet och mockar, ryktar och släpper ut hästarna, Har hon tur kanske hon kan få skritta av någon av dem efter ett ridpass, och någon gång ibland få en ridlektion.
Hemma har Millan det svårt. Hennes mamma bara gråter och orkar ingenting, och hennes pappa dricker öl dagarna i ända. Millan tvingas ta hand om sin älskade lillebror alldeles själv. Hon gör allt för honom. Men det är viktigt att dölja familjens situation, Millan vill inte prata med vare sig den vädjande skolkuratorn eller bästisen Angelica som alltid undrar varför hon inte får följa med Millan hem.
Hästarna är ljuspunkten i Millans liv. Hon sliter hårt i stallet, biter ihop, får inte klaga. Allt för att lära sig så mycket som möjligt. En dag ska hon bli bäst och hon ska ta hand om missförstådda hästar som ingen bryr sig om.
Men än så länge måste hon vänta.
 
Den här boken grep verkligen tag i mig! Jag har alltid älskat böckerna i Pia Hagmars Klara-serie, och den här kan definitivt möta sig med dem.
Jag har själv ett hästintresse, så jag har inget emot att läsa om hästar, men även om du vanligtvis inte gillar sådana böcker så tycker jag ändå att du ska ge den här en chans. Den innehåller så mycket mer!
Väldigt fint skriven är den, sorglig, men det finns ändå hopp. Det måste en ungdomsbok ha. Allt är inte svart hela tiden, även om det för stunden kan verka så.
Jag vet inte riktigt vilken ålder boken riktar sig till, kanske främst 9-12 år, men jag är 14 och jag älskade den.
Den kändes också lagom lång. Visst, jag sträckläste den imorse, för den är ju bara 125 sidor, men det känns som en perfekt berättelse att ta sig igenom under en morgon.
Millan gjorde starka intryck på mig, jag kan inte sluta tänka på hennes historia.
Så fort bok två kommer ut ska jag skynda mig och läsa den. Jag längtar!
 
Betyg: 5/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback