Mirakel av Renate Nedregård

Mirakel
 
Titel: Mirakel
Författare: Renate Nedregård
Genre: Ungdomsbok, drama
Antal sidor: 189
Utgiven: 2011
Förlag: Gilla Böcker (tack för recensionsexemplaret!)
 
Varning för snabbläsning! Mirakel är en riktig bladvändare som jag snabbt tog mig igenom på två kvällar. Det finns ett skönt flyt som jag gillar, det tycker jag att en riktigt bra bok bör ha.
 
Boken handlar om hur det är att gå från att vara ingenting till megakändis. Vi har väl alla sätt något avsnitt av Idol'. I det här fallet handlar det om en 17-årig tjej i Norge vid namn Rakel som kommer med i just Idol, och sedan utvecklas till "superstar". Det som är ganska tänkvärt är att hon aldrig tackade jag till det. Hon blev s.k. "headhuntad" - någon gav Idol ett tips om henne. Hon går förstås vidare i programmet och får hela tiden höra hur fantastisk hon är, något som bygger upp ett stort ego. Genom hela boken får vi höra henne mala på om att det faktiskt är hon som är stjärnan ikväll, hon som är  talangen, och bla, bla, bla. Som jag kanske antyder blir det något tröttsamt, men man inser att det handlar om en stor osäkerhet och en stor fråga - vem är jag?
 
Författaren har lyckats med Rakel som karaktär, tycker jag. Renate Nedregård beskriver väldigt bra hur vår huvudperson behandlar sin inre konflikt. Tyvärr tycker jag inte att de andra karaktärerna är fullt lika lyckade, de känns platta, som om de inte riktigt ges utrymme. Till exempel så tycker jag att Rakels f.d körledare Johannes beskrivs väldigt kortfattad, även om han har en rätt betydelsefull roll. Jag hinner inte riktigt uppfatta vad han är för en. Boken kanske skulle varit 100 sidor längre?
 
Handlingen är väldigt intressant. Det slår mig att boken är djupare än jag trodde. Den handlar inte om hur det är att vara känd - det handlar om vägen dit och hur man som 17-åring ska behandla alla nya känslor.
Man vet redan från början att Rakel kommer slå igenom världen över. Vissa kapitel är "nutid" och utspelar sig när hon är känd, i resten av kapitlen får vi följa hennes resa - från det trygga livet hemma i Bergen, till Idol, till London och världen. På vägen möter vi alltså inte så mycket ytliga problem, mest de inre, vilket är det intressanta.
 
Ja, det här var en ganska bra bok.
 
Betyg: 4/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback