Blind Sight av Meg Howrey

 Titel: Blind Sight
 Författare: Meg Howrey är från början en klassiskt skolad dansös som har turnerat över hela USA. Först på senare tid har hon tagit upp skrivandet och har numera två utgivna böcker.
Genre: Drama, ungdomsbok
 
Det var ett tag sedan jag läste en engelsk bok, så jag tänkte att det var dags nu. Den här lade jag märke till på biblioteket på grund av dess fina omslag.
 
Boken handlar om 17-åriga Luke, som har bott hela livet tillsammans med sin mamma, sin mormor och sina systrar utan att känna sin pappa. Men så helt plötsligt blir han kontaktad av sin pappa som visar sig vara en välkänd Hollywood-skådis. Luke blir inbjuden till att spendera sommaren hos sin pappa i Los Angeles. Det blir en sommar full av händelser, avslöjanden och känslostormar. Men när han väl kommer hem igen, väntar en mycket större överraskning...
 

  
Som sagt valde jag den här boken nästan enbart på grund av omslaget (hehe) så jag hade inte särskilt höga förhoppningar, särskilt som författaren inte var någon "riktig" författare. Dessutom låter väl handlingen inte särskilt unik eller spännande när man läser den sådär rakt upp och ned. Men jag bestämde mig för att ge den en chans. 
 
Jag hade trott att det skulle handla ganska mycket om Luke och hans pappa, hur de i början hade en knepig relation, till att de till slut skulle lyckas forma ett kärleksfullt far-och-son-förhållande. Jag hade helt fel. Luke och hans pappa har det visserligen lite stelt i början, men de blir ganska goda vänner ganska snabbt och i från ungefär mitten av boken är det uppenbart att de älskar varandra. Men handlingen fokuserar på andra saker, som det märkliga livet som Hollywood-skådis och Lukes små kärleksaffärer. Ett sidospår i boken är att Luke har börjat skriva på sina college-uppsatser. Varje kapitel inleds med en uppsats, vilket ger en trevlig variation i läsandet. 
 
Kort sagt tycker jag att det här är en mycket fin bok. Utan att författaren nämner det alltför mycket med ord, så märker man hur Luke och hans pappa kommer närmare varandra och vilken fin relation de har. Både Luke och Mark (pappan) är realistiska karaktärer som man lätt sympatiserar med. Jag älskar även Lukes två systrar, som beskrivs väldigt lite men som man ändå får en mycket klar bild av. Språket är avslappnat och lätt att förstå.
Sedan var det väl det här med "cliffhangern" i slutet... det är visserligen uppiggande, det gör så att man blir lite alert på slutet av en ganska avspänd bok. Men för att vara ärlig tycker jag nästan att det hade gått bra utan. Det är en sådan fin berättelse, och jag ser ingen anledning att "förstöra" den på det sättet.
 
Vill du läsa en lugn, enkel men ändå underhållande bok på engelska så skulle jag lätt rekommendera den här!
 
Betyg: 4/5. Avdraget blir för slutet. Men jag kan ändå ge den en stark rekommendation. 
 
/Mimmie



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback