Hjalmar Söderberg

Som ni vet är det mitt klassiker-år!
 
 
"Han har skrivit dikter, noveller, kåserier, litteratur- och teaterrecensioner, romaner och dramatik, men också samtidskritiska kommentarer och flera religionshistoriska arbeten. Hans läsare blir fler och fler och hans verk kommer ständigt ut i nya upplagor."
 
 
 
 
Jag har läst tre böcker av ovanstående författare, och jag tänkte berätta lite om var och en. 
 
  • Doktor Glas
 Jag fullkomligt slukade den här boken. Den handlar om en doktor i det tidiga nittonhundratalets Stockholm. En kvinnlig patient ber om hjälp med sin man, som förgriper sig på henne. Detta, i kombination med Doktor Glas'  depression och längtan efter handling, resulterar till slut i att han begår ett mord. Jag måste säga att språket slog mig i magen lite som en murbräcka och lämnade mig smått andlös. Letar ni efter någon som kan utnyttja vårt svenska språk så ska ni absolut läsa det här.
 
  •  Den allvarsamma leken
Denna bok handlar om Lydia och Arvid, som träffas när de är unga. Men de skiljs åt, många år passerar och de gifter sig båda på annat håll. När de sedan träffas igen, tio år senare, finns flamman fortfarande kvar. Men saker och ting är naturligtvis mer komplicerade nu än de var då, och frågan är om en förhållande som deras kan hålla i längden.
 Jag blev inte lika överväldigad av denna boken, kanske för att den var tre gånger så lång som Doktor Glas. Jag blev lite uttråkad ett tag, men det är helt igenom lika fin läsning som i den förra, och karaktärerna är fascinerande. [Sen måste jag faktiskt tillägga att jag läste den här i en nyutgåva från Bonnier med ett otroligt fint omslag.]
 
  • Historietter
Det här är som en litterär godispåse. Det är är en liten novellsamling med små historier, ca 2-7 sidor. Det är väl ungefär 20 stycken allt som allt, och de är otroligt fint skrivna, vissa humoristiska, vissa tragiska och vissa med eftertanke. Och precis som vilken godispåse som helst har man ju några bitar som man tilltalas extra av - mina är bland annat Pälsen, Tuschritningen och En kopp te. Jag kan rekommendera det här till vem som helst som vill ha en fin och stillsam läsning.
 
/Mimmie



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback