Förr eller senare exploderar jag av John Green

Originaltitel: The fault in our stars

Författare: John Green är 35 år och bor i Indiana, USA (för övrigt är han en väldigt rolig människa - här är han youtube-kanal)

Genre: snyftare, drama

Antal sidor: ca 310

Jag satt i flera minuter och försökte komma på hur jag skulle börja min recension. Jag har aldrig förut läst någonting av John Green och hade inte alltför stora förväntningar när jag laddade ner PDF-filen från Bonnier Carlsen. Åh gud, jag vet inte ens vad jag ska skriva. Okej. Kort sagt är det här en hjärtskärande vacker berättelse om två cancersjuka tonåringar som träffas och blir kära.

 

Hazel Grace Lancester är 16 år, smart och sarkastisk. Hon har cancer i lungorna, vilket gör att hon måste gå runt med gastuber som hjälper henne att andas. Hon har en enda älsklingsbok, Ett storslaget lidande av Peter Van Houten, och kallar skämtsamt författaren sin ända vän, bortsett från sina föräldrar.

 

Augustus ”Gus” Waters är en intelligent, ursnygg 17-åring med ett protesben som alltid förlorar TV-spel för att han försöker rädda alla.
De träffas på ett stödgrupps-möte för unga cancersjuka. Augustus flirtar oavbrutet och bjuder hem Hazel till sitt hus, där de byter noveller – Gus får läsa Ett storslaget lidande medan Hazel läser hans favoritbok. De utvecklar en relation och vad som följer är en fullständig explosion av kärlek.

 

Gud, jag vet inte vad jag ska säga! Det här är nog den vackraste kärlekshistorien jag någonsin läst. Båda huvudkaraktärerna är så perfekta, för varandra och i sig själva. Särskilt Augustus är fantastisk, hela hans karaktär är perfekt, men inte på något onaturligt sätt. Man kan inte annat än älska honom.
John Green lyckas verkligen med allt i handlingen; de vassa karaktärerna i kombination med de väl utformade konversationerna glänser ännu mer med hjälp av Greens både humoristiska, sarkastiska och vackra språk. Han tar upp de Stora Frågorna utan att det på något sätt känns fånigt. Det känns så äkta, så tonårsäkta, att jag blir helt överväldigad. Det här låter dumt, men alla måste läsa den här boken. Det spelar ingen roll om du är kille, tjej eller hen, fjorton, nitton eller 43, du måste läsa den. Själv måste jag läsa om den på originalspråk.

 

Ja, kort sagt – en av de bästa böcker jag någonsin läst. Jag älskade den. Läs den.

 

Betyg: 5/5

/Mimmie



Anja

Det ska jag!

2013-03-10 / 08:46:50
BLOGG: http://hetre.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback