I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén

 
Titel: I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig
Författare: Christina Wahldén
Genre: Drama
Antal sidor: 147
Utgiven: 2010
Förlag: Rabén & Sjögren
 
Detta är en väldigt viktig bok som jag tror skulle förändra många Sverigedemokraters åsikter. Ja, faktiskt så tycker jag att den är så viktig att alla borde läsa den. Den är dessutom ssåpass lättläst att de flesta nog kan ta till sig den.
I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig (bara titeln gör mig berörd) består av tre delar. Vi får följa Obeni, 16 år, som smugglas till Sverige från krigets Kongo. Den första och tredje delen utspelar sig i Sverige och den mellersta skildrar Obenis tid i Kongo, som bitvis är väldigt vacker. Christina Wahldén har gjort ett utmärkt researchjobb och målar upp Afrikas fantastiska natur på ett väldigt levande sätt. Det ger också en annan bild än den vanliga man ser på nyheterna; familjerna håller ihop, barnen får gå i skolan och alla verkar må ganska bra.
Vi får läsa om de fruktansvärda morden hon tvingats bevittna, våldtäkterna, mardrömmarna, skräcken.
 
Egentligen så tänkte jag inte så mycket på hur boken är skriven, jag var så uppslukad av den hemska handlingen. Vem går oberörd förbi denna, liksom? Men jag uppfattade i alla fall att Christina Wahldén skriver väldigt rakt på. Ingenting utelämnas. Formuleringarna träffade precis och jag blev väldigt gripen av den här romanen, och jag fick värsta rädda världen-tankarna. Tänk vad bra om alla fick sådana tankar!
Alltså: Läs denna! Du kommer inte lämnas oberörd.
 
Betyg: 5/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback