Tankar om e-böcker

Jag var länge kritisk till elektroniska böcker, så kallade e-böcker. Bara lyssna på namnet, liksom!
Men efter att ha läst en e-bok och skapat mig en egen uppfattning har jag upptäckt att det faktiskt är rätt praktiskt.
 
Du har alltid boken med dig.
I alla fall om du som jag läser på mobilen. På bussen, under reklampausen, mellan lektionerna... Skitsmidigt!
Dessutom är det otroligt enkelt och bekvämt att skaffa, bara några klick bort. Här i Göteborg kan man dessutom låna vissa böcker som e-böcker, helt gratis. Föredrar man att köpa så är de dessutom lite billigare.
Om man är synskadad, eller bara tycker det är jobbigt att läsa på en liten skärm, kan man förstora texten. Sedan går det att diskutera hur länge man orkar stirra på en skräm, det är lite uttröttande för ögonen.
 
Men jag tycker ändå att en bok ska gå att lukta på, för i ärlighetens namn så går inte min iPhone att jämföra med en alldeles ny bok... Alla boknördar måste ju känna igen sig i den där speciella känslan när man öppnar en bok för första gången, stryker handen längsmed sidan, känner doften av nytryckt papper och vet att man har en spännande historia att dyka ned i. Det känns helt enkelt inte lika mysigt på en surfplatta eller mobil.
 
Jag hoppas bara inte att e-böckerna konkurerar ut de vanliga, traditionella, vilket jag har svårt att tänka mig. Men det vore ju synd om fler av våra små trevliga bokhandlar försvann. Det är inte lika inspirerarnade att gå till Bokia.
 
Framöver kan jag mycket väl tänka mig att läsa en fysisk bok parallellt med en lite lättsammare e-bok. Det bästa av två världar- eller vad säger ni?
 
//Johanna


Carro

Jag har lite problem just det här med att man läser på en skärm, tycker att jag sitter vid datorn för mycket som det är redan så en vanlig bok känns bättre :)

2013-02-24 / 19:03:00
BLOGG: http://romeoandjuliet.blogg.se
Mimsan

Sv: Jag tycker ändå du ska ge Divergent en chans, nästan alla andra verkar ju älska den ;)

Visst! Jättekul att du vill göra det! :D

2013-02-25 / 15:31:28
BLOGG: http://www.minbokkista.blogspot.com

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback