Döden i dina ögon 3 - Slutet av Rachel Ward

OBS! Recensionen innehåller spoilers om du inte har läst de föregående böckerna i serien!
 
 
Titel: Döden i dina ögon 3 - Slutet
Författare: Rachel Ward
Genre: Framtiden, äventyr, övernaturligt
Antal sidor: 254
Utgiven: 2012 (på engelska: 2011)
Förlag: Wahlströms (tack för recensionsexemplaret!)

Jag älskade den första boken. I min recension skrev jag att den var väldigt spännande och oförutsägbar. Det var visserligen ett tag sedan jag läste den, och jag har blivit bättre på att analysera böcker, men jag minns den faktiskt som väldigt spännande. Och om man fängslas av en bok måste den ju vara bra, eller hur?
Minns dock att jag störde mig lite på Jem, huvuvpersonen...
 
Den andra boken kändes som en upprepning, bara lite mer boom-krasch-pang. Jag insåg hur dåliga karaktärerna var, och tvärtemot den första så tyckte jag att den här var rätt otrovärdig.
 
Jag blir alltså mindre och mindre imponerad av böckerna i serien. Den tredje och sista hamnar nog till och med snäppet under tvåan.
Handlingen är okej, idéen är spännande. Den dystopiska miljön målas upp ganska bra, men karaktärerna känner jag för att... spola ned i toaletten eller något.
Jag hatar Mia, det lilla underbarnet som hela tiden ska vara så sööööt och liten och oskuldsfull och perfekt.
Jag hatar Sarah, mamman som inte alls är stereotyp. Hennes sätt att prata till sitt lilla underbarn ger mig rysningar.
Jag hatar Adam för att han ska vara så manlig och jobbig. Vid ett tillfälle gör han 150 armhävningar för att "lugna ned sig". Jo men tjena. Ibland får jag lust att slå till honom för att han tänker så konstigt. Identifikation med huvudperson är lika med noll.
Jag gillar inte dialogen, och jag gillar inte "skurken" som heter Saul. Jag tror aldrig att jag har stött på en så bottenlös skurk.
 
Det där suget saknas, jag får aldrig riktigt lust att fortsätta läsa boken. Även om det händer spännande saker så är det skrivet på ett ganska... segt sätt. Upplösningen är intressant, tack och lov. Har man skrivit tre böcker så får man i alla fall knyta ihop dem snyggt, och det tycker jag att Rachel Ward får till. I allmänhet är det nog väldigt svårt att skriva en dystopi, men jag tror att hon har potential.
 
Betyg: 2/5
 
//Johanna


Therese Karlsson

Jag håller helt med! Serien gick äna utför. Tyckte första boken var bra men dem andra två var inget för mig ;)

Svar: Jag undrar om den första boken verkligen var bra, eller om det bara var jag som var liten och gillade allt jag såg, haha! Jag var i alla fall väldigt irriterad på den sista boken.
Johanna & Mimmie

2013-11-22 / 10:58:23
BLOGG: http://tossan.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback