Fighting spirit av Markus Zusak

 
Titel: Fighting spirit
Författare: Markus Zusak
Genre: Övrigt...?
Antal sidor: 140
Utgiven: 1999
Förlag: Wahlströms (tack för recensionsexemplaret!)
 
Karaktärerna är de samma som i Knockout, men jag förstår inte vilken av böckerna som kommer först - det var ett tag sedan jag läste Knockout, och den gjorde inget större intryck på mig.
 
Alltså, jag älskar humorn och värmen som Markus Zusak har i sitt sätt att skriva, men ärligt talat så tycker jag att handlingen är mördande tråkig. Två bröder, två totala nollor som bestämmer sig för att sträcka lite på ryggarna och bli något mer än två sorgliga vargar som går och hungrar efter tjejer de aldrig kommer få. De blir antagna till någon slags illegal boxningsturnering. Wolfe, den yngste av dem, gör bort sig totalt, medan den äldre, Rube, faktiskt klarar sig riktigt bra. Den utvecklingen är rätt intressant att följa, men det är inte så kul att följa varje boxningsmatch och varje försök att få räknas som något.
Boken är lite kort, jag tycker aldrig att den blir riktigt djup och intressant. Det är bara i slutet som den artar sig något, när allting knyts ihop.
Kort sagt: Bra språk - dålig handling och mindre bra gestaltning.
 
Betyg: 2/5
 
//Johanna


Eleanor

Det måste ju vara svårt för Markus Zusak att överträffa sig själv efter Boktjuven. Det är nästan lite sorgligt, men vi får hoppas att han skriver en ny bok snart. Fast han har satt ribban ganska högt, om man säger så.

2013-01-27 / 09:13:02

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback