Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson

 
Titel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Författare: Sara Ohlsson
Genre: Ungdom, kärlek
Antal sidor: 297
Utgiven: 2011
Förlag: Gilla böcker
 
Långa titlar väcker ofta intresse, och den här är väldigt finurlig. Direkt ställer jag mig frågan; vad har hänt?
 
Det som har hänt är att Olivia är 17 år och just blivit dumpad av sin pojkvän. Beskedet kommer oväntat och efter tre perfekta år tillsammans med John står hon nu ensam.
Tillsammans med bästisen Emma gör Olivia allt för att få tillbaka John. Redan här irriterar jag mig lite på Oliva. Kan hon inte bara acceptera att han inte vill mer? Nej.
För att göra honom avundsjuk håller hon på med andra killar, men inte blir det bättre av att hon får höra att John nu är tillsammans med Jonna. Hon festar en hel del och låter sig charmas av Daniljel som busvisslar på alla tjejer som går förbi. Olivia står ostadigt och försöker hela tiden tolka sina känslor; kan det hända att hon håller på att bli kär igen, eller är det bara saknaden efter John som är på väg att ta över?
 
Den här boken var ganska omtalad när den kom, men tyvärr blev jag besviken på den.
Jag tycker att den är lite svajig, budskapet når inte hela vägen fram och språket är inte övertygande. Några bra karaktärer finns det, till exempel så gillar jag Olivias killkompis Tor, men överlag så tycker jag att de är ganska bleka. Olivia är tråkig och jag får ingen tydlig bild av varför hon och John passade så bra ihop.
Handlingen håller även om det blir rätt att hela tiden läsa om hur förtvivlad Olivia är.
Trots all kritik var boken stundtals underhållande och miljöbeskrivningarna var bra.
Kan rekommenderas svagt om du vill läsa något lättsmält.
 
Betyg: Helt okej, men förtjänar inte bättre än en 2:a.
 
//Johanna


Josefin

Riktigt bra recension! :)

Läste boken för något år sedan och det enda jag kommer ihåg från den var att jag tyckte den var usel och att allt upprepades om och om igen!

2013-06-04 / 21:36:26
BLOGG: http://everybookisspecial.bloggplatsen.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback