Reading Habits Tag

 1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Nästan undantagslöst sängen - på helgmornar, kvällar, efter skolan... Det är lugnast i mitt rum och det naaajs att ligga ned och läsa!

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Jag älskar att pyssla och har väldigt många fina bokmärken som jag har gjort själv eller köpt, men om jag inte har något i närheten tar jag till med pappersbitarna och byter så snabbt som möjligt till ett riktigt bokmärke.
I nödfall memorerar jag sidnumret eller viker sidan...

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor?
Jag föredrar förstås att läsa kapitlet ut, men har inga problem med att sluta mitt i en sida. Meningen måste jag dock läsa klart.
Om jag har tid och det bara är ett par sidor kvar av kapitlet läser jag oftast ut det.

4. Äter du eller dricker du någonting när du läser?
Njae, ganska sällan. Ibland dricker jag te på kvällarna.
 
5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
Jag har inte ont av att läsa med lite ljud i bakgrunden men föredrar när det är tyst. Jag har testat att sätta på musik när jag läser men jag gillar det inte. TV funkar definitivt inte, då jag kan verkligen inte koncentrera mig på boken, och samma gäller med mobilen.
 
 6. En bok i taget eller flera samtidigt?
 Om jag läser en väldigt tjock och småtrist bok  kan  jag ibland lägga ifrån mig den och läsa en  bok  emellan (just nu ligger både Sagan om  ringen och  Analfabeten som kunde  stava påbörjade på  sängbordet för jag fick ett  plötsligt infalla att läsa  om Harry Potter), men  jag har svårt att aktivt läsa  flera böcker  samtidigt. Jag kan ha flera påbörjade  men jag  avstår helst från parallelläsning.

 7. Läsa hemma eller överallt?
 Om jag är riktigt inne i en bok finns det inga  gränser  för var jag kan läsa... Hemma, på  lektionerna, på  toa, när jag äter, under  reklampauser, på  spårvagnen, när jag går...
 Jag brukar alltid ha en bok i skolväskan.

 8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
 Tyst i huvudet. Har inte så mycket att tillägga - det är väl ganska obvious?

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Jag skulle aldrig hoppa över delar i boken! Om det till exempel är en lång, tråkig dialog som inte är så viktig händer det att jag skumläser, men att hoppa över är ju helknasigt...?

10. Bryta rygg eller inte?
Jag känner människor som är petnoga med sina böcker och bara öppnar en liten springa för att inte förstöra boken, men det tycker jag är väldigt onödigt. Jag är ganska rädd om mina böcker, viker helst inte sidor och får småpanik om omslagen på pocketböcker böjs, men jag tycker ändå att man ska kunna läsa ordentligt. Jag bryter! 

11. Skriver du i böcker?
Nej, verkligen inte! Vad skulle jag skriva i dem liksom?

12. Vilka taggar du?

Alla som inte har gjort enkäten!
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback