Bilbo - en hobbits äventyr av J.R.R. Tokien

 Titel: Bibbo - En hobbits äventyr
 Författare: J.R.R Tokien
 Genre: Fantasy
 Antal sidor: 306
 Utgiven: 1937
 
 "I en håla under jorden bodde en hobbit."
 Så börjar Tokiens berömda bok om hobbiten Bibo och alla äventyr som han får  uppleva.
 
 Bilbo är i själva verket en väldigt stillsam och ordningsam liten varelse med gott  anseende. Därför blir han mycket förfärad när trollkarlen Galdalf en dag plötsligt kliver  på och letar efter en tjuv till ett äventyr.
 
Bilbo tackar men avböjer och glömmer snabbt  händelsen. Men det dröjer inte mer än en dag innan han oväntat får besök av tretton tjocka och pratglada dvärgar. De äter honom nästan ur huset och sjunger märkliga sånger om en förfärlig drake som tagit ifrån dem deras land och dödat deras folk.
 
Bilbo rusar runt och försöker hålla ordning och ber sällskapet akta alla gamla möbler. Han blir kallad sjåpig och feg, och det blir droppen för Bilbo. Han övervinner sin rädsla och följer med Gandalf och dvärgarna till fjärran länder för att döda den hemska draken Smaug.
 
Kanske borde jag tillägga att Bilbo utspelar sig strax innan Sagan om ringen-trilogin tar sin början. De hänger alltså ihop, men detta är en form av spin-off som man inte nödvändigtvis måste läsas.
 

Jag trodde att Sagan om ringen var alldeles för tung fantasy för mig (jag är inte så jättemycket för fantasy), men jag blev positivt överraskad och Bilbo är en ny favorit! Den är som helhet en oerhört välskriven bok där karaktärer och miljöer samspelar in i minsta detalj.
 
Höndelseförloppet och den unika berättarrösten är andra exempel som jag inte kan beskriva med ord. Mest imponerad är jag nog av världen som Tokien har byggt upp med trovärdiga platser och fantastiska folk och karaktärer. Beskrivningarna är så underbart roliga och vackra på samma gång, man kan verkligen se alla scener tydligt framför sig.
 
Jag tycker om många karaktärer i berättelsen, men en klar favorit är Gollum! Han är en till synes väldigt elak varelse som bor i en underjordisk sjö och livnär sig på att fånga fisk och en och annan vätte, men han är så ensam och missförstådd att man inte kan låta bli att tycka synd om honom. Han förekommer inte så mycket i boken, men det kapitlet där Bilbo stöter på honom är så bra med underbara monologer och gåtor.
Andra karaktärer jag gillar mycket är Biblo, trollkarlen Gandalf, dvärgarna Balin och Bombum, draken Smaug och Beorn (vet inte riktigt hur jag ska beskriva honom...). Folkslagen är i allmänhet väldigt bra.
 
Jag älskar sångerna i boken! Först tyckte jag att de var tråkiga, men när man läser en andra gång ser man hur roliga de är.
 
Hela tiden tycker jag att boken är spännande, det är svårt att lägga ifrån sig den på kvällarna. Jag hade befarat att den skulle vara seg med en massa upprepande resor, men den är helt enkelt alltid underhållande.
 

Betyg: 5/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback