Betvingade av Simona Ahrnstedt

 Genre: Kärlek, förr i tiden
 Antal sidor: 357 (pocket)
 Utgiven: 2012
 Förlag: Ponto pocket (tack för recex!)
 

 Alltihop är ett missförstånd, de var inte menade att stöta på varandra. Hon,  Illiana Henriksdotter, ung och mild och full av blomstrande kunskap. Han,  Markus Järv, ökänd krigare som inte drar sig för att döda. Deras vägar korsas  mot deras vilja och ett missförstånd kommer binder dem samman som man  och kvinna i ett ofrivilligt äktenskap för resten av livet. Vad de aldrig kunnat  gissa är att hatet kommer utvecklas till en djup passion.
 
 I början hade jag svårt att förstå den där "passionen". Markus är verkligen ett  svin. På den punkten har författaren lyckats beskriva honom så bra så att jag  riktigt hatar honom, men det gör det också lite svårt att se det som Illiana  efter ett tag ser i honom. Men, när jag väl har köpt hans snyfthistoria så börjar jag tänka att det här är ganska bra.
 
Kvinnosynen är helt... nej, om jag ska börja diskutera feminism så kommer jag aldrig kunna sätta punkt på den här recensionen. Kort sagt så väljer jag trots allt att svälja den delen eftersom boken ska spegla hur verkligheten såg ut på 1300-talet, och hur den förresten fortfarande ser ut i många delar av världen.
 
Handlingen kanske inte är extremt fantastisk (även om den faktiskt blev riktigt spännande bok slutet), men språket gör helt klart boken läsvärd! Det är som att man sjunker ned i boken och stannar där för ett tag. Målande beskrivningar och klockrena iaktagelser, tummen upp!

 
Betyg: 4/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback