Kulla-Gulla på Blomgården av Martha Sandwall - Bergström



Titel:
Kulla - Gulla på Blomgården
Författare: Martha Sandwall - Bergström
Genre: Jag vet inte riktigt vilket årtal det utspelar sig i, men det är i alla fall förr i tiden.

Handlig:
Gulla bor på ett barnhem där barn tas om hand, det kan vara av flera olika anledningar, en mamma och en pappa som var för fattiga för att mätta en barnamun och massa annat.
En dag auktioneras hon bort vid 7 års ålder till Hermanssons som hjälpehjon på Blomgården. Där stannar hon tills hon blir 12.
Efter att mor på gården fött sitt sista barn blir hon sjuk,
och Gulla får ta hand om innesysslorna och hon lär sig att mjölka.
Hon bringar mycket glädje på gården och har stor nytta för sina läkekonster
som hon fick lära sig på barnhemmet.

Man får veta hur hon känner hur det är att komma till ett helt nytt ställe,
bara 7 år, och hon är så klok och godhjärtad.
Det är lite roligt, för författaren stavar så som det låter när de säger något,
och jag tror det är småländska, men jag är inte riktigt säker...
Jag älskar verkligen den här boken, har läst den många gånger förut.
Man får verkligen lära känna henne, och jag kände verkligen hur mycket jag älskar henne.
Jag var nära att börja gråta när jag märkte att boken höll på att ta slut!
Fast det finns 11 böcker till i Kulla - Gulla serien.
Jag rekommenderar den här boken för alla åldrar för både killar och tjejer.
Jag tror min mamma läste den för mig och min storasyster när vi var små.

Betyg: Kulla - Gulla på Blomgården får en 5 :D av 5 möjliga!

LÄS DEN!!

// Ebba

Trackback