Det handlar om dig av Sandra Beijer

 
Genre: Ungdom, kärlek
 Antal sidor: 198
 Utgiven: April 2014
 Förlag:  Raben och Sjögren (tack för recex!)
 
 Jag har verkligen inte varit lässugen den senaste tiden, men när den här  boken släpptes och fick strålande kritik så kastade jag mig på datorn och  skrev ett mejl till Rabén och Sjögren, som var vänliga och raskt skickade ett  exemplar. Jag satte igång att läsa boken med en gång och fann den  underhållande. Stuket är ganska  mainstream - en relativt kort, lättläst bok  om den första kärleken och en massa trassel i lagom dos. Perfet för att ta sig  ur en lässvacka, med andra ord.
 
 Det som jag tycker gör att boken sticker ut lite från andra ungdomsböcker är att  fokuset är ovanligt tydligt, vi får följa huvudpersonen - tjej, 15 år, vars namn vi inte får veta - under ett  halvår då nästan allting kretsar kring dig - killen hon blir kär i som inte heller  nämns vid namn. Författaren lyckas skapa en rätt häftig effekt genom att låta bikaraktärer  resten av världen ligga som ett dimmigt filter någonstans i bakgrunden medan känslorna stormar upp och ned i förgrunden. Tjejen och killen inleder ett förhållande och allt är på topp någon månad innan hon råkar kyssa någon annan och han gör slut.
Personligen tycker jag att han är en riktig douchebag som lite nonchalant ibland är beredd att ta tillbaka henne och ibland inte. Antagligen är det en del av syftet, jag ska vilja hata honom lite trots att han i många aspekter verkar rätt mysig.
Boken är skriven i första person och riktar sig som sagt till "du", alltså killen och perspektivet blir väldigt tydligt vilket gör det ännu lättare för mig att bilda mig en egen uppfattning.
Språket flyter bra och meningarna känns ganska koncisa utan att bli fula, författaren går rakt på och blandar inte in onödiga detaljer som inte hör dit.
 
Betyg: Mycket bra men kanske inte en ny favorit. 4/5


Hannah

Har funderat på att läsa den. :) Länkar dig på min blogg, skulle du vilja länka mig?

2014-06-13 / 15:21:11
BLOGG: http://circusandbooksforever.blogspot.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback