Simon och ekarna av Marianne Fredriksson



Titel:
Simon och ekarna
Författare: Marianne Fredsiksson
Genre: Klassiker
Handling: Simon Larsson är ett judiskt adoptivbarn, men han vet inte om det själv. Han växer upp i ett tryggt hem med sina vänliga föräldrar Erik och Karin. Det är andra värdskriget.
Boken börjar när Simon är 11 år. Han har bestämt sig för att "befria sig från sin barndom". Sedan får man följa honom fram till dess att han är vuxen. Det är lite svårt att beskriva vad som händer under alla dessa sidor. Det är ganska mycket vardag, men den är underhållande ändå!

Simon och ekarna är egentligen en "vuxenbok", men jag tyckte att det fungerade utmärkt att även som 12-åring läsa den. Min mamma rekommenderade den åt mig. Allting utspelar sig i Göteborg under andra världskriget, men boken är skriven 1985. Språket kan vara lite knepigt ibland, och ibland beskriver författaren saker under långa stycken som kan bli lite tråkiga.
I början tänkte jag lite "men vad är det här för bok?", för det finns egentligen ingen riktig handling. Men boken drivs framåt av en ändå väldigt bra berättelse, och det är inte ofta den blir tråkig.
Kan kännas lite väl lång om man inte helt fastnar för den, men den är förbaskat bra! När man väl kommer in i den vill man sträckläsa, och det är totalt omöjligt att släppa den! Jag läste samtidigt som jag gick...

Återigen kan jag nämna att man kanske ska vara lite äldre när man läser den, om man inte har ett bra ordförråd och är van vid något svåra böcker.

Betyg: 5 av 5 möjliga! :D Rekommenderas starkt!

//Johanna

Trackback