Stressade tjejer av Jaqueline Wilson

http://biblioteket.se/Sve/Teman/Bilder/stressade%20tjejer.gif
Titel: Stressade tjejer
Författare: Jaqueline Wilson, en författare som jag verkligen tycker om! Rekommenderar!
Genre: Ungdomsbok
Handling: Ellie är fjorton år och lever ett rätt så normalt liv, med vanliga problem för en tonårstjej. En dag när hon är ute på stan med sina bästisar Magda och Nadine upptäcker de att den populära tjejtidningen Spicy letar nya modeller.
Magda och Nadine anmäler sig direkt, men inte Ellie. Hon betraktar tjejerna som står i kö till att bli fotograferade. Alla är så smala! Sedan ser hon på sig själv. Hur har hon blivit så här tjock?
Ellie bestämmer sig för att banta.
Men bantningen blir snabbt allvarlig och Ellie drabbas av både anorexi och bulimi.
Och trots att alla berättar för Ellie hur smal hon är, så kan hon bara se sig själv som fet, fet och fet.

Enligt mig är det här en riktigt bra bok! Allting ärväldigt trovärdigt och ibland roligt skrivet, och jag, som bara förut hade hört att "anorexi är när man svälter sig själv" fick nu reda på ur det verkligen var.
Dessutom får man vid sidan av det stora problemet, Ellie och hennes anorexi, så får man följa hennes bästisar Magda och Nadine och deras problem(ur Ellies perspektiv, alltså).
Men tyvärr är den väldigt förutsägbar. Jag förstod genom hela boken vad som skulle hända i slutet, och det ger minuspoäng. Annars kan jag inte se några dåliga saker!
Dessutom är jag säker på att många tjejer kan känna igen sig i den här boken. Jag rekommenderar den och alla andra böcker i Tjejer-serien!
Betyg: Stressade tjejer får 4 :D av 5 möjliga.

/Mimmie


Trackback