Eragon



Titel: Eragon (första boken)
Författare: Christopher Paolini
Genre: Fantasy

Ja. Jag började läsa Eragon i somras, hade hört mycket om den och b.l.a. min kusin sa att den var helt fantastisk. Har läst den lite till och från tills jag faktiskt gav upp den för någon månad sedan.
Storyn är att en ung pojke vid namn Eragon som hittar en väldigt speciell som snart visar sig vara ett drakägg. Draken blir snabbt hans bästa vän och de kommunicerar genom tankarna. Tillsammans bestämmer de sig för att döda de varelser som mördade Eragons morbror. De ger sig ut på en lång och krävande resa.

Alltså, egentligen är det en ganska bra bok, problemet är bara att den är mördande seg. Jag tycker inte att det riktigt finns något som driver den framåt, de långa och detaljerade beskrivningar och ointressanta händelser som liknar varandra blir uttråkande. Det är också ganska jobbigt att man ofta måste bläddra fram till första sidan för att studera Eragons väg på kartan över landet. Och så finns det naturligtvis ett fiktivt språk så man måste slå upp ord i den lilla ordlistan längst bak.
På det stora hela är boken rätt spännande, men jag tycker att det mer vardagliga bitarna blir lite utdragna.
Det är väldigt uppmärksammat att författaren bara var 15 år när han utkom med Eragon, och det är ju verkligen helt otroligt! Hela berättelsen är lång och invecklad och han har gjort ett riktigt bra jobb! Att fullständigt slå igenom så när man bara är två år äldre än mig själv är ofattbart.
Jag har kommit underfund med att jag inte är rätt person för sån här tung fantasy, det är för avancerat och speciellt. Men jag kan mycket väl förstå att de riktiga fantasy-fanatikerna gillar det här (Mimmie är ett exempel).
Så, jag tycker egentligen att Eragon är en bra bok, men lite för långsam för mig.

Betyg: 4/5, det är ganska högt med anledningen står på raden ovan.

//Johanna

Trackback