Inledningar...

Visst är inledingar grymt viktiga i böcker?
Det är ju det som lockar läsaren att fortsätta.
Några viktiga punkter enligt mig:

* Den börjar inte med en presentation utan man slungas rakt in i berättelsen.
* Den ska inte avslöja något men ändå inte vara så där jätteavancerad så att man inte fattar ett dugg.
* Den ska säga något om vad boken handlar om, d.v.s hyfsat tydligt framföra vilken genre boken är i, vilka karkaktärerna är, mm.

Tyvärr är det ganska svårt att få till en spännande inledning som griper tag i läsaren redan från första sidan. Men man ska inte ge upp boken för det!
Min mamma berättade om en kompis till henne som alltid brukade ge en bok 50 sidor, och det tycker jag låter jättebra, så resonerar jag numera. Om boken inte är bra efter 50 sidor, ja då är det väl bara att släppa den tycker jag.

//Johanna



Hej M/E/J

Hej!

Jag vill tipsa om boken "Tidningsdeckarna"! Den är visserligen väldigt lättläst, men med bra handling och det är en väldigt spännande bok!

Jag kommer tyvärr inte ihåg författaren på den, men har sett den på flera bibliotek. Om ni vet vilken bok det är och har läst den så kan ni väl göra en recention av den?

Jag vill också tipsa om boken "Sista sommaren vid sjön" som är en otroligt spännande bok. Författaren heter Willo Davis Roberts. Boken är lätt att förstå redan från början, en av mina favorit böcker faktiskt! Boken handlar om Cici som åker till sin släkts sommarstuga, i en liten by. I byn händer det massor med hemskheter, även i Cicis egna släkt. Folk anklagas för mord, personer dör och mycket annat. Men boken är inte bara hemsk, utan "visar" andra sidor med.



Tack å hej,

leverpastej!

2011-12-21 / 16:57:31

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback